Tuesday, February 27, 2018

وكأن ثورة لم تقم

في الكام يوم اللي فاتوا – ترارارام ! -  كنت بانقل ملفاتي من اللابتوب القديم للابتوب جديد. الهارد بتاع اللابتوب الجديد أصغر في الحجم شوية – SSD – وعشان كده عمّال أقلّب في الملفات بقى وأمسح الحاجات اللي مالهاش لازمة, وطبعا قابلت صور وكتابات وذكريات كان الواحد تقريبا نسيها..

في الملفات دي كان ملف مضغوط بتاع برنامج إيميلات كنت باستخدمه سنة 2003 و 2004 كنت محتفظ فيه بشوية إيميلات مهمة – وقتها – وقافله بكلمة سر, ومن حسن الحظ إني – بعد محاولات كتيييييييير – وصلت لكلمة السر اللي كنت قافله بيها, وبرضه من حسن الحظ إني لقيت البرنامج نفسه لسه موجود وقدرت أفتح الإيميلات دي تاني عشان أشوف نفسي من حوالي 13 أو 14 سنة..

كنت لسه طالب في الكلية وكنت لسه باسقط – بدأب ومثابرة أحسد عليهم الحقيقة! –. كنت عضو نشيط في منتدى روايات نت. نت وكنت بامارس هواية المراسلة عن طريق الإيميلات !

الحقيقة إني لقيت حاجات كنت نسيتها عني خالص .. خاااااااااااالص…

ومش عارف.. حسيت إن السنين اللي فاتوا دول كأنهم مش موجودين. كإن عدم تسجيل أي ذكريات أو مذكرات بأي وسيلة معناه ضياع السنين دي.

وعلى الأساس ده قلت أرجع هنا المدونة تاني وكإني باكتب في مذكراتي بالظبط.. أهي حاجه ممكن أبقى أباصيها لبنتي لما تكبر وتسألني عني أو – بما إنها غالبا مش هتهتم قوي – ممكن أبقى أدخل أنا وأفتكرني بعد كام سنة اللي أعلم هنعيشها لسه وللا لأ.

من الحاجات اللي شجعتني كمان إن بالتزامن مع الكلام ده من كام يوم لقيت بنتي بتلعب ب Mp3 بلاير قديم كنت جبته هدية لأمها في قبل مانتجوز. كان واحد جيجا وبيشتغل بحجر AAA ولازم تركب سماعات هيدفون لأن مالوش سماعة, بس كان بيسجل الصوت. ولما أخدته من بنتي ووصلته بالكمبيوتر لقيته شغال ولقيت عليه لستة الأغاني اللي كنت عاملها لها عليه – قاعد اسمعها دلوقتي بالمناسبة ولقيت فيهم موسيقي بتاع فيلم متاهة بان اللي كنت حاططها هنا فى البلوج- وكمان لقيت كام ملف صوت كانوا متسجلين عليه. لسه ماسمعتهمش ..

وكالعادة فات أسبوع تقريبا مادخلتش وماكتبتش برضه, بس النهارده كنت قاعد طول اليوم باتفرج على الموسم الأول بتاع The Big Bang Theory وبعد ماخلصته – حلو بالمناسبة – قلت أبدأ دلوقتي.

أنا عارف إن مفيش رابط منطقي, بس مش مشكلة .. كده كده غالبا مفيش حد لسه بيدخل على البلوجز. أنا نفسي مابادخلش لا على البلوج بتاعي ولا على البلوجات اللي كنت باتابعها لأن كله اتنقل خلاص للوسائط الجديدة .. وده يمكن اللي هيشجعني أدردش مع نفسي هنا تاني ..

ونحط الصورة دي بقى بمناسبة المسلسل اللي لسه مخلص أوله ده

27972431_394637204281060_4150047360313664125_n




No comments: