Thursday, July 19, 2007

ضابط شرطة

موقف قدييييييييييييم قوى معلّق معايا بقى له كام يوم

كنت فى الابتدائى أنا وأخويا-أصغر منى بسنتين- وكنت فى الشرطه المدرسيه

كانت مهمتنا إننا نقف على البوابة لحد ماييجى ميعاد دخول المدرسة فنفتحها للتلاميذ وبعدها ننظم الطابور وماإلى ذلك من الأعمال التنظيميه

طبعا واحنا واقفين على البوابة ممنوع إننا ندخّل أى تلميذ قبل ميعاد الدخول

حتى لو كان التلميذ ده أخويا طبعا !

ابتدائى آه بس فيه مبادىء Sarcastic

فى يوم بقى كنا فى الشتا والدنيا طين واقف على البوابة كالعاده وأخويا ضمن التلاميذ الواقفه وناس أصحابى تانيين

أخويا كان عايز يدخل طبعا قبل باقى العيال وقبل الميعاد

كان يادوب تانية ابتدائى وأخوه فى الشرطة المدرسية بقى -تقولش المحافظ ياخىّ !!- فعادى يعنى إنه مايهتمش بحاجه اسمها مبادىء وحاجات من دى

والعيال أصحابى واقفين طبعا يلقحوا كلام على اعتبار إنى أكيد هادخّله قبل الميعاد

وقبل الجرس مايضرب بدقيقة تقريبا دخل أخويا من البوابة من غير ماآخد بالى وجرى على المدرسة جوّه

جريت أنا وراه وشديته من المريلة فوقع على الأرض فى وسط الطين

وساعتها بالظبط رنّ الجرس ودخل باقى التلاميذ يجروا حوالينا

 

موقف من أسخف المواقف اللى فعلا باندم عليها

ده ماكانش التزام منى قد ماكان مبالغة فى مثاليات عبيطه ومبادىء غير عملية

فيها إيه لو كنت سبته ؟ وكنت بعد كده آخد بالى كويس علشان مايجريش منى تانى

أنا كنت مدرك كويس إن خلاص الجرس هيضرب

وهوّه كمان كان عارف إنه خلاص علشان كده دخل يجرى

حاسس بالذنب من يومها وباتمنى لو الزمن رجع تانى

كنت هاسيبه المره دى

 



Quote of the Day:
Critics are like eunuchs in a harem. They're there every night, they see it done every night, they see how it should be done every night, but they can't do it themselves
--Brendan Behan--Quoted by Gyles Brandreth in *Theatrical Disasters*

No comments: