Saturday, May 19, 2007

مشكلة جديدة

 

اليومين اللى فاتوا دول باقعد على النت كتييييييييير وبافتح بقى منتديات وبلوجات وحاجات من دى

ورغم إن من عادتى دايما المشاهده الصامته جدا وعدم كتابة ردود -بدافع الكسل غالبا- ساعات بيبقى فيه موضوعات بتدفعنى إنى أكتب رد وأتفاعل معاها

ولما بيقابلنى موضوع من دول وتصادف إنى ماأكونش مكسّل قوى باقوم كاتب رد

غالبا بامسح الرد برضه فى نصه كده وأكسل !

المهم -ماأطوّلش عليكم- ساعات بارد وأنشر الرد

وهنا بقى تبدأ مشكلتى

غالبا بتبقى ردودى بتعبر عن رأى مخالف لصاحب الموضوع ويمكن علشان السبب ده كلامى مابيتقريش كويس

بالاقى إن كلامى اتفهم منه حاجات أنا ماقصدتهاش خالص وباضطر أراجع الرد اللى أنا كتبته علشان أشوف الكلمه اللى أنا قلتها علشان يتفهم منها الكلام الغريب ده

وبرضه بالاقى الرد بتاعى سليم ومالوش علاقه باللى فهمه صاحب الموضوع

بيتهيألى إن الواحد مننا فى أى قضية بيتعامل بمبدأ احنا والناس التانيين

طالما إنت مش معايا ومش موافق على رأيى تبقى من الناس التانيين

مش مهم بقى لو كلامك مختلف أو بيتكلم عن حاجه تانيه أو .. أو .. مش مهم

فالمهم بقى إنى بالاقى صاحب الموضوع غالبا بيرد على الناس التانيين مش على اللى أنا كتيته

فأضطر تانى أرد وأوضح إنى ماقصدتش حاجه من اللى فهمها وإنى كنت باتكلم عن كذا وكذا

فإما أن ينتبه وإما أن يستمر الحوار الغريب

 

المهم إنى زهقت بقى من الحكاية دى وقررت من أول انهارده إن شاء الله ماأدخلش فى سلسلة من دول تانى

لو كتبت رد ما وصاحب الموضوع أو البلوج ماقرأش ردى كويس ورد على الناس التانيين كالعاده هاراجع ردى كويس

لو كان فعلا مش واضح أبقى أوضحه

لكن لو واضح يبقى خلاص, مش هاكتب رد تانى وأدخل السلسلة المملة دى

مرارة الواحد مش ناقصة بصراحة

No comments: