Thursday, February 22, 2007

كمان تاج

وتاج النهارده هيبقى بتاع الدراسه

 

هل كنت طالبـا شاطرا في المدرسة والكلية؟

كنت طالبا شاطرا فى المدرسه

فى الابتدائى كنت من المتفوقين بس دايما فى المراكز التالته أو الرابعه

مش فاكر كتير عن المرحله دى بس كنت من الشطار وفى سنه خامسه كنت التانى على المدرسه لأن الناس اللى كانوا بيطلعوا أول وتانى كانوا نقلوا مدارس تانيه :)

الإعدادى بقى كانت نقله غريبه بالنسبه لى ومواد ماكنتش باستوعبها قوى بس فضلت فى أولى وتانيه محافظ على المركز الرابع .. جيت فى تالته إعدادى بقى وكانت أول سنه أهمل فيها المذاكره طول السنه وأذاكر بس ليلة الامتحان .. تقريبا بدأت أفكر وأنضج فى السنه دى

كانت النتيجه مبهره .. طلعت الأول على المدرسه !!

فى الثانوى استمريت على نفس منهج إنى ماأذاكرشى غير ليلة الامتحان

أولى ثانوى ماكانش ليها لازمة وطلعت فيها التانى على المدرسه

تانيه وثالثه ثانوى كانوا فى منتهى البساطه بالنسبه لى

كان عندنا نظام التحسين اللذيذ ده فماكانش فيه قلق من إنك تدخل أو ماتدخلش أو تجاوب أو ماتجاوبش

فأجلت الكيمياء للدور التانى فى تانيه وماكنتش ذاكرت الأحياء فى الدور الأول كويس فدخلتها معاها وحسنت العربى كمان

فى تالته برضه أجلت الفيزياء للدور التانى وحسنت معاها العربى

كنت مرتب مع نفسى أصلا إنى أجيب مجموع 100% بإضافة المستوى

يعنى أنقص فى كل المواد حوالى 20 درجه وأجيبهم فى مادتين المستوى

نجحت فى الحكايه دى وجبت فعلا 9.5 فى مستوى الجغرافيا و10 فى مستوى الرياضيات

ومانقصتش فى المواد العاديه غير 18 درجه فبقى مجموعى كده أكتر من ال100% كمان

 

دخلت الطب :(

تقريبا حصلت لى صدمه حضاريه زى اللى حصلت للمماليك لما شافوا الفرنسيس أول مره

تداركت الموضوع نسبيا فى أولى وقدرت أعدى بمادتين , وبكده بقى عندى 6 مواد فى تانيه مش 4 كما هو مفترض ...

مش عارف بقى الانهيار جه منين

قعدت فى تانيه لوحدها 4 سنين كاملين

ماكنتش باقدر أذاكر أو ماكنتش باعوز أذاكر أو اكتأبت أو اتصدمت لما لقيت نفسى بارسب لأول مره فى حياتى أو لقيت الفشل والرسوب أسهل من النجاح فاستمرأته أو ماكانش لى هدف أذاكر علشانه لأنى مش حابب الطب ومش حابب أشتغل دكتور وماعنديش دافع يخلينى أخلص ..

المواد كانت سهله جدا بالنسبه لى وكنت بانجح -فعلا- بأقل مجهود بس كانت الفكره إنى أعقد العزم على المذاكره ولو ليلة الامتحان وأبعد عن التوتر اللى كان بيجيلى

فى تالته برضه اتكرر الرسوب بس المره دى 3 سنين بس .. تقريبا لنفس الأسباب اللى أنا مش عارفها لحد دلوقتى .. لأن المواد سهله جدا وأنا خلاص اتعودت على الكليه .. وزى ماكنت كتبت فى المدونه دى من فتره إنى نجحت فى الفارما والباثولوجى أتقل مادتين فى تالته بمذاكره أقل من تلات أيام للمادتين مجتمعتين رغم إن كان امتحان المادتين فى الدور التانى فى 6 أيام متتاليه النظرى والعملى والشفوى

السنه دى أنا فى رابعه ..

نظام مختلف بس سنه أسهل من السهوله وعندى الدافع إنى أخلص بقى حتى لو مش هاشتغل دكتور

فإن شاء الله النتيجه السنه دى هتكون أحسن من أى سنه

على فكره رغم رسوبى المتكرر فى تانيه وخروجى بمادتين من أولى كنت جايب فيهم جيد تالته بس اللى كانت مقبول .. يعنى ممكن أخرج من الكليه لو اختلف الأمر فى السنتين الجايين والسنه دى بتقدير محترم رغم كل شىء

إيه كانت أحب مادة وأكره مادة ليك في المدرسة والكلية؟

فى المدرسه كنت باحب العلوم فى الإعدادى .. وكنت باكره الرياضه والدراسات الاجتماعيه جدا

فى الثانوى بقى انقلبت الآيه وحبيت الرياضه بس بعد فوات الأوان وبعد مااخترت أدخل المجموعه العلميه برياضه1 وماخترتش رياضه 2 .. يمكن علشان كده اخترت مستوى رياضه

كنت باحب الأحياء برضه

وحبيت الكيمياء لما ذاكرتاه .. بالذات الكيمياء العضويه .. وكنت باقدر أحول أى مركب لأى مركب مهما كان بالمعادلات

العربى كان من المواد الخنيقة رغم إن المدرس اللى كان بيديهولنا فى تانيه كان شخصيه متميزه جدا ومختلفه بس الماده نفسها كانت مستفزه بمناهج الوزاره العقيمة دى

ماكنتش باحب الاقتصاد .. كان ماده سفسطائيه كده بالنسبه لى

حاجه كده مالهاش راس من رجلين

حاجات وموارد ودراسات مش فاهم لازمتها إيه بالظبط وللا ممكن تفيد فعلا بإيه

 

فى الكليه بقى كنت باحب الفسيولوجى خصوصا فسيولوجى الجهاز العصبى المركزى والمخ

عندى ولع أساسا بدراسة المخ البشرى وكم الإعجاز الغريب اللى فيه

ماكنتش باحب التشريح ويمكن علشان كده هو الماده الوحيده اللى استمرت معايا لحد آخر سنه فى تانيه

كان معايا فيها التشريحين بس .. تشريح أولى وتشريح تانيه وكان ممكن أسيب الكليه خالص بسببهم

رغم إن التشريح سهل وممكن تقول شيق كمان بس ماكنتش باستظرفه خالص ..

فى تالته كنت باحب الميكروبيولوجى جدا خصوصا الجزء الخاص بدراسة الفيروسات

وطبعا ماحبتش الفارما !

و كنت عايز تطلع إيه وانت صغير؟

فى الثانوى كنت عايز أطلع مهندس كمبيوتر أو مبرمج

حبيت المجال ده بطريقه غير معقوله

بس بعد صدمة إن مافيش كمبيوتر من غير رياضه 2 ماكانش فى نفسى حاجه معينه فدخلت تبع مجموعى .. طب

بس وأنا صغير مش فاكر إن كان فى نفسى أطلع حاجه معينه

كنت باحب اللعب بالمسدسات آه بس ماكانتش فارقه معايا ظابط دى قوى

وطول عمرى ماكنتش باحب إنى أبقى دكتور

يمكن بعد ماتعلمت الشطرنج كنت حابب إنى أبقى بطل فيه

بس عموما نقدر نقول إنى بدون هدف كده من صغرى :)

 

وبكده خلصنا من تاج كمان ..

No comments: