Thursday, February 08, 2007

مشكلة بسيطة

 

من ساعة مادخلت فى المنتديات من خلال منتدى روايات وبعدها فى البلوج هنا وأنا عندى مشكله أساسيه.

إنى للأسف ماباقدرشى أحتفظ بتسلسل أفكارى وترابطها لمده كبيره

لازم أتوه فى النص !

ساعات بيكون عندى قضيه مهمه أو فيلم جميل أو فكره جديده نوعا ..ساعات حتى بيبقى مجرد ردّ مستفيض , لكن أول ماأبدأ الكتابه وبعد أول سطرين ...

خلاص

مش لاقى الكلام المناسب اللى يربط أفكارى

فأزهق وأنفّض إيدى

مع إنى زمان كنت باكتب موضوعات التعبير بصوره مش بطاله أبدا وكنت باآخد درجات كويسه لدرجة إنى أخدت 10 من 10 مرتين واحده فى الإعدادى والتانيه فى الثانوى

صحيح الموضوع الأول كان عن الإسلام وحاجه كده مش عارف إيه فى المجتمع والتانى كان عن السلام :D

وصحيح كمان إنى فى الموضوع التانى كنت متأثر بأسلوب نبيل فاروق فى الكتابة

بس ولو ... العشره من عشره فى التعبير دى كانت بالنسبه لنا دايما رابع المستحيلات

إيه بقى اللى حصل؟

مش باتكلم هنا على موهبة أو قدرات خاصة للكتابة

أنا باتكلم عن بس إنى كنت باقدر أنظم أفكارى وأربطها فى موضوع متسلسل بدون مشاكل

وفجأة مابقتش قادر ..

ويمكن مابقتش عايز !!

أنا بطلت أكتب موضوعات تعبير من تانيه ثانوى

كنت دايما بافكر فى موضوعات جامده وأبدأ فيها وبعدين أفاجأ إن الموضوع مش سهل زى ماكنت متخيل ومحتاج مجهود ومثابرة , فأزهق وأسيب الكتابة

خصوصا إن ماكانش فيه أى نوع من التحفيز

لافيه جايزه للمجيد ولاعقاب للمهمل

كان فيه أكتر من مسابقة كانت بتيجى للمدرسة وأنا عارف إنى أقدر أشترك فيها بصوره كويسه وأكسب كمان

لكن ...

معقول يكون عندى اكتئاب من الوقت ده؟

وللا هو الكسل بكل بساطة مع عدم وجود الشخص اللى ممكن يثيرنى لبذل الجهد فى سبيل تحقيق إنجاز؟

حل الاكتئاب أسهل من اللازم

كل مشكلة فى حياتى ممكن يبقى سببها الاكتئاب

وأظرف حاجه فى الاكتئاب إنه -فى حالات كتيره جدا- مالوش أعراض واضحه أو أكيده , يعنى ممكن تكون مكتئب وماتعرفش ... وتخسر حياتك كلها وإنت مش فاهم إيه اللى بيحصل

ودى فرصه بالنسبة لشخص متخاذل -نوعا- زى حالاتى ودايما بيلتمس الأعذار لنفسه

إيه اللى ماخلاكش تنجح فى دراستك بسهولة ؟

الاكتئاب

إيه اللى ماخلاكش تبقى بطل شطرنج - ولو محلى حتى - ؟

الاكتئاب

إيه اللى ماخلاكش تندمج فى المجتمع اللى حواليك وتعيش حياة صحّية؟

الاكتئاب

إيه اللى مش مخليك تكتب موضوعات كويسه زى ماإنت عايز ؟

الاكتئاب

 

منتهى السهولة ..

بس أنا مش مقتنع

لازم يكون فيه حدود معينه .. وأعراض معينه

لازم أفهم أنا عايز إيه بجد , وأقدر أعمل إيه بجد ... ولو إنه شكله كلام إنشا

غالبا هاكسل كالعادة !

بس مش مهم

يمكن أطلع مكتئب بحق وحقيقى :)

No comments: