Monday, February 26, 2007

تسلسل

باكره الإحساس بالوحشه ..

طالما فيه الإحساس ده يبقى أكيد فيه إحساس بالعجز إنك تشوف اللى واحشك أو تلغى سبب وحشتك ..

رغبه حاده فى شىء ما مع عدم توافر الإمكانيه لتحقيقها ..

الكلمه نفسها كريهه

وحشه ..

نفس المصدر اللى جه منه وحش بكسرالواو و الحاء أى قبيح

وبالطبع وحش بتسكين الحاء  .. خيال الرعب الكامن بين ثنايا الحروف

قبيح ومرعب .. تلك هى الوحشه

يتوحش ..

يستوحش ..

حتى فى انسحاب الواو نجد الحشى .. وترتبط فى ذهنى بالأحشاء الممزقه نتيجة وحشية أحد الوحوش

...

يحب الإنسان

يبتعد الحبيب

تنقطع خيوط القرب

يعز اللقاء

تأتى الوحده وسط الناس

العقل مشغول بلقيا الحبيب المستحيله

تنعزل شيئا فشيئا وتتضاءل الموجودات

لايعود لأى شىء أهمية

تتوحد وسط حنينك الجارف

شيئا فشيئا تندمج ..

لايكون اللقيا إلا فى الخيال وبهذا يتم الانعزال

تغدو وحشا..

 

لماذا فى اعتقادك يبحث الوحش أو العملاق أو العفريت دوما عن الأميره الجميله ويحتفظ بها رغم أنه ليس بإمكانه -أبدا- أن يتزوجها؟

لمجرد أن تستكمل القصه أركانها ؟

5 comments:

Anonymous said...

سبحان الله ياجدع انا حاسس انك تؤامى انا برضو سنة الديم و برج السرطان و بحب ساندرا و امل وهبى و قصص احمد خالد توفيق و بما انك شبهى كده انا هاديك هدية الا و هى قصص ميكى و ملف و رجل و ماروراء و ألغاز روح نزلهم من هنا:
http://www.dvd4arab.com/showthread.php?t=336621

أو من هنا:
http://www.lolo3h.tk/

Leonardo said...

شكرا جدا على الروابط يارودى :)
ولو إن - بما إننا توأم يعنى- شفت الموقع ده ومسجله عندى على سطح المكتب ;)
بس سيبك من الموقع .. ماتعرفش أد إيه أنا مبسوط إنى لقيت حد بيحب أمل وهبى زيى ..
أنا مقتنع بيها جدا وبتجربتها الغنائيه لحد دلوقتى
بتغنى فى مناطق جديده جدا وبأسلوب وصوت جميل .. بس للأسف مابتصورش غير أقل الأغنيات جوده فى العاده من نوعية الخياله و الليله عندنا
يمكن حصل استثناء مع أغانى نادره زى متشكره اللى عرفتنى بيها أصلا
وكمان من بحر للتانى .. كان تصويرها معقول والأغنيه نفسها جميله
لو عايز أغانى ليها من القديم شويه أؤمر بس ياتوأمى العزيز :)

Anonymous said...

الموقع ده ممكن تنزل القصص منه كلها مش الموقع بتاع شبكة روايات التفاعلية لا ده واحد تانى

انا كمان مبسوط انى لقيت حد بيحبها
على فكرة الناس اللى لها نفس الشخصية او اللى عندها شخصيتنا بتبقى فاكرة دايما انها لوحدها مفيش حد شبهها تانى بس اشكر اللى اخترع الانترنت و ادانا الفرصة دى نعرف

انا ولد و عندى 25 سنة و مخلص اداب انجليزى و ادينى قاعد اهو مستنى عدلى لا وظيفة و لا جواز و لانيلة

امل وهبى من الناس الكويسة جدا و امبارح كنت بدور على اغان ليها عن طريق السيرش فى جوجل و بدل مالاقلها اغانى لقيت المدونة بتاعتك

لو عندك اغانى ليها ياريت تبعت او تقللى بتنزلها منين

ثم هى يابنى لازم تصور الاقل جودة لانها لو صورت اغانى كويسة زى جواب انتحار مثلا ماحدش هايفهم و لا حد هايعجبه الأغنية و هاتفشل

انا اكتر اغنية بحبها ليها اغنية "جواب انتحار"

و عندى اغانى بالهبل لساندرا لو تحب

انا كمان كنت بدرس اللوجو و البيسك فى المدرسة و انا فى ابتدائى مش البيسك دى اللى اولها 10 و 20 و 30؟؟

ايميلى اهو لو تحب تضيفنى:
god_anobis@hotmail.com

Leonardo said...

لسه باقلب لقيت البوست بتاعك نزل فوق دماغى على رأى ساسو :)

أنا على العكس تماما على فكره .. عارف إن فيه كتيييير جدا زيى وعندهم نفس مشاعرى ويمكن أفكارى وقدراتى
ودى يمكن من أبرز مشاكلى :(
إيه اللى بيميزك إنت كفرد بقى وسط الليله دى ؟
إيه اللى ممكن يقل فى الدنيا لما تقابل وش كريم
لو ماكنتش جيت الدنيا كان فيه حاجه اختلفت ؟
أهوه ..
أفكار من الظريفه دى :)

مبدئيا فيه الرابط ده

http://arabic2.salmiya.net/songs/amal_w/

وبإذن الله هارفع لك الأغانى اللى كنت سجلتهالها من الكاسيت.. هم قليلين بس أحسن من مافيش !
أنا كنت رافع أغنيه فعلا من فتره بتاع حتتأسف .. رابطها أهوه لو ماكنتش لسه نزلتها
http://www.4shared.com/file/4247802/1a2514d2/7atet2sef.html

أما عن أغانى ساندرا فأنا نزلت أعمالها كلها تقريبا سواء صوت أو فيديو .. ميرسى يارودى :)

أنا ماباستخدمش الشات أصلا بس هاسجل إيميلك عندى بكل تأكيد لو حبيت أبعتلك حاجه ..
أنا ضفتك خلاص ..
و .. آه , البيزيك هوه اللى كان فى أوله 10 .. 20 .. 30
:)

شغف said...

ليوناردو :
هوه كنت عاوزة أقولك برضة إن الغريب إن نفس الفكرة مسيطرة عليا : أكذوبة التميز الفردي
و يمكن الحكاية دي الواحد اتصدم بيها أكتر لما دخل عالم النت


نرجع للبوست بقى :
سؤالك اللي في النهاية ده محتاج قصة لوحده