Friday, February 23, 2007

بعيد عنى

مش هاكمل التاجات النهارده لأن فيه موقف حصل وعايز أدردش فيه شويه

كان فيه واحد أعرفه مات من فتره قريبه

كان متجوز ومخلف بنتين صغيرين .. يادوب

لسه شاب ومات فى حادثه الله يرحمه

امبارح بس عرفت إن مراته اتجوزت

أول ماسمعت الخبر كنت مصدوم نوعا .. الشخص ده كان شخصيه فوق الممتازه

ممكن أقول كمان إنه كان من ضمن مثلى العليا نوعا وإن كنت -لانعزالى الاجتماعى- ماتكلمتش معاه كتير وماتعرفتش عليه بصوره كافيه .. ودى من الحاجات اللى ندمت عليها حيث لاينفع الندم

فاستغربت إن مراته تكون قدرت تتخطاه بالسرعه دى

لحد ماعرفت إنها اتجوزت أخوه ..

ماكانش سبق له الجواز وكان لسه ناوى يرتبط بس جت الحادثه وغيرت المسائل فيما يبدو

أنا ماعرفش تفاصيل كتير عن الموضوع لأنى لسه عارفه امبارح

بس المسأله كده بالنسبه لى مش مستغربه قوى

ورغم إن اللى حكى لى كان مش موافق على إنها تتجوز بالسرعه دى بس أنا ماكنتش شايف فى الموضوع مشكله كبيره

الأخ أولى بإنه يحافظ على أولاد أخوه بدل مايتبهدلوا مع حد غريب

والمعاناة النفسيه للزوجه على ماتنسى الزوج الأول وتحاول تعيش مع أخوه أقل بكتييييييييير فى رأيى من معاناتها لو قررت تعيش لوحدها على ماتربى ولادها وتكبرهم وتحافظ عليهم , خصوصا فى مجتمع غبى زى مجتمعنا بيحسب على المرأه المطلقه أو الأرمله كل همسه وبيبقى سوء الظن هو القاعده الوحيده

أنا شايف إن فيه مشكله طبعا بالنسبه للأخ وبالنسبه للزوجه

بس شايف كمان إنهم بإذن الله هيقدروا يعدوها

الحياه مختلفه نوعا عن الأفلام العربى ... ولأن الاتنين شخصياتهم كويسه فأكيد ربنا هيوفقهم ويهديهم لبعض وهيقدروا يحبوا الحياة مع بعض

طبعا الموضوع هياخد وقت كبير ..وهيحتاج مجهود بس أنا أتمنى لهم إنه مايبقاش بالصعوبه اللى أنا متخيلها

أنا عن نفسى ماأقدرش أتخيل نفسى فى موقف مماثل

إنى أتجوز أرملة أخويا علشان أحافظ على بيته وأولاده

مع شخصيه معقده زيى هتبقى الحياة غير ممكنه وأكيد هاظلمها معايا

علشان كده بأتمنى إن ربنا يقدرهم ومايكونوش الاتنين بيفكروا زيى أو بطريقتى فى أى حاجه

نفسى بجد الجوازه دى تستمر والاتنين يبقوا سعداء

1 comment:

saso said...

ربنا يسعدهم
ويقدرهم يفصلوا شخصية الزوج او الاخ عن حياتهم
عمري ماقدرت افهم الحكاية دي..مع انها حصلت قصادي مرة، نظريا هي احسن حل للولاد وللزوجة وللميراث وحاجات كتير
بس في الحقيقة باحاول اتخيلها مينفعش.. مش دايما هيفضل الاتنين بالمثالية دي ، لو الحياة مابينهم روتين ووفاء للمتوفي يبقي ظلموا نفسهم
ولو حبوا بعض هتبقي متعبة اوي ليهم
بالذات للبنت -او يمكن انا باميل اني افكر من ناحية البنت- دايما هتبقي في أفعل تفضيل في تصرفات الزوج الثاني والأول واحساسها ناحيتة وكل حاجة

عارف لما تبقي حاجة صح اوي ..بس تحس انك مستبعدها ومستغربها اوي .ده اللي بحس بيه لما اسمع موضوع زي ده