Friday, November 03, 2006

استعاره

كنت قاعد بارتّب أغانى عبدالحليم حافظ اللى عندى. وأول ماوصلت للأغنيه دى ماقدرتش أعدّيها

كنت لسّه هارفعها وأكتب كلماتها بس افتكرت إنى قريتها قبل كده فى الأغانى

وأنا باستعيرها هنا بعد إذن صاحب الأغانى

وربنا يكرمنا بأكتوبر تانى يخلّصنا من الاحتلال اللى احنا فيه بس مايكونش فيه قائد ضربه جوّيه !

 

عدّى النهار

عدّى النهار .. و المغربية جايّة

تتخفّى ورا ضهر الشجر

و عشان نتوه في السكة

شالِت من ليالينا القمر

و بلدنا ع الترعة بتغسل شعرها

جانا نهار مقدرش يدفع مهرها

يا هل ترى الليل الحزين

أبو النجوم الدبلانين

أبو الغناوي المجروحين

يقدر ينسّيها الصباح

أبو شمس بترش الحنين؟

أبداً .. بلدنا ليل نهار

بتحب موّال النهار

لما يعدّي في الدروب

و يغنّي قدّام كل دار

و الليل يلف ورا السواقي

زي ما يلف الزمان .. و على النغم

تحلم بلدنا بالسنابل و الكيزان

تحلم ببكرة .. و اللي حيجيبه معاه

تنده عليه في الضلمة و بتسمع نداه

تصحى له من قبل الأدان

تروح تقابله في الغيطان

في المصانع .. و المعامل .. و المدارس .. و الساحات

طالعة له صحبة .. جنود

طالعة له رجال .. أطفال .. بنات

كل الدروب واخدة بلدنا للنهار

و احنا بلدنا ليل نهار

بتحب موال النهار

لما يعدي في الدروب

و يغني قدّام كل دار

 

كلمات : عبدالرحمن الأبنودى
ألحان : بليغ حمدى

وللى ماسمعهاش لسّه هنا رابط لتحميلها من بلوج الأغانى برضه

8 comments:

minesweeper76 said...

أشكرك على الروابط لبلوج الأغاني، و طبعا الأغنية دي و غيرها تراث لمصر كلها، فلا داعي للاستئذان أو حتى استخدام كلمة "الاستعارة"..

لي رجاء صغير.. على الرغم من إني متأكد إن الكل عارف إن اللي كاتب الكلام ده هو الأبنودي و إن اللي لحنه بليغ، لكن أتمنى إنك توضّح ده لأنهم أهم كتير قوي من الإشارة لمدونة الأغاني أو لغيرها

Leonardo said...

الأغنيه تراث فعلا لكن أنا واخد من عندك الكلمات ورابط التحميل جاهزين :)
وبعدين أهو حتى من باب الإعلان لأن إنت عامل مجهود رائع فى بلوج الأغانى ده واختياراتك فيه أغلبها فوق الممتازه ..
أنا عن نفسى نزّلت كل صفحاته عندى أوفلاين :)

تم تعديل المشاركه وإضافة الأبنودى وبليغ يمكن يعدّى واحد مايعرفش إنهم اللى عملوا الأغنيه مع حليم ..

ومانتحرمش من أغانيك ياسيدى :)

saso said...

عارف النهاردة طول اليوم انا ابيير اوفلاين باعمل ايه
نزلت كمية اغاني مهولة وكلها قديمة غالبا.. ونصها طبيعي للابنودي
اللي حاجاتة كانت ضاعت مني وكان هيجرالي حاجة لما جوابات حراجي القط ولا تصالح دنقل فقدت في ظروف غامضة بس جبتهم الحمد لله
بجد.. لو بتفكر في اي اغنية قوللي

Leonardo said...

يابنتى هاتى الموقع اللى حملتى الحاجات دى من عليه فورا !!
بقى عندك جوابات حراجى القط وساكته ياشيخه ^_^
أنا اللى عندى للأبنودى بالمناسبه فى حالة لو مش عندك وللا حاجه :

- العنكبوته
- الحجاره
- الحاره الفلسطينيه
- القدس
- حبيبتى فلسطين
- ناجى العلى
- ياقمر مولود فى يافا

أى حاجه منهم عايزاها قوليلى وأنا أرفعهالك

saso said...

هارفعلك الحاجات واحدة واحدة
واقوللك
ناجي العلي مش عندي

استني الاحلي تيترات المسلسلات القديمة
قول جالي ايه
مسلسل علي الزيبق .. من سنة مثلا بادور علية

هارفع الحاجات واقولك

Leonardo said...

تتر المقدمه والنهايه بتاع على الزيبق موجود على بلوج الأغانى وأنا منزّله من هناك من زمان :)
وكانت كلمات سيد حجاب بالمناسبه

وللا فى حاجه تانيه عن على الزيبق بصوت الأبنودى؟

عموما لو هاترفعى الحاجه مخصوص عشانى ابقى قوليلى قبل ماترفعيها جايز تكون عندى , إنما جوابات حراجى القط مش عندى
ارفعيها فى أقرب فرصه الله يخلّيكى
وأنا رفعت ناجى العلى وهتلاقيها فى البوست الجاى

minesweeper76 said...

إيه يا عم ليوناردو، إنت حتجيبلي تهمة ولا إيه؟ علي الزيبق كلمات الأبنودي مش سيد حجاب :)

أنا كل اللي عندي للأبنودي على شرايط كاسيت، لكن بالتأكيد جوابات حراجي القط و الموت على الأسفلت و بغداد من الروائع اللي لازم تكون موجودة في مكان ما على الإنترنت. بالمناسبة، حد يعرف لو كان سجل "أنا المصري" بصوته ولا لسه؟

Leonardo said...

احم !!

آسف ياجماعه , غلطه مطبعيه فى عويناتى ولامؤاخذه
على الزيبق للأبنودى مش لسيد حجاب
بس تقريبا هىّ علّقت معايا سيد حجاب لأنى كنت بانزّل له حاجات كتير ساعتها ونزّلت فى الوسط على الزيبق ففضلت معلّقه معايا إنها لحجاب !
أما عن أنا المصرى كريم العنصرين فأنا لسّه قاريها عندك من كام يوم وماأعرفش إذا كان نزّلها بصوته وللا لسّه , بس أكيد إن شاء الله هتكون موجوده على معرض الكتاب