Sunday, December 03, 2006

ماكنتش باحب نيللى وأنا صغيّر ..

 

يمكن لأنها كانت دايما وجه العمله الآخر مع شيريهان ومعنى إن واحده فيهم تمثّل الفوازير إن التانيه مش هنشوفها فى رمضان ده

وبما إنى كنت باحب سيريهان من أيام ألف ليله وليله وهاندو وماندو وشاندو لحدّ حاجات ومحتاجات فكرهت نيللى !!

رغم إن نيللى عملت حاجات كتيره جميله للأطفال -ماعرفتش إنها جميله غير بعد ماكبرت- زى أوبريت اللعبه بتاع العبوامع بعض ماتتخانقوش !

بجدّ الأوبريت ده عبقرى ولما بافتكره دلوقتى باتمنى أشوفه تانى بأى طريقه وأنا كبير كده

والشغل اللى فيه كانمُحترم جدا جدا من أول العرايس والتحريك لحدّ الإخراج وكلمات الأوبريت وألحانه

 

حاجه تانيه ل نيللى عملتها فى فيلم من أفلامها كانت أغنية الفراشه من ألحان الشريعى تقريبا -مش متأكد - وكالعاده ماأعرفش من كلمات مين

المهم إنى -وإن كنت لسّه مابحبّش نيللى قوى يعنى - باحب الأغنيه دى جدا جدا وباحب تصويرها

رفعتها هنا للى عايز يسمعها وكتبتها للى مش فاكرها :)

 

كان فيه فراشه صغنططه .. مفرفشه ومزأططه

لابسه بلوزه منقطّه .. على جونله مخططه

منقطّه ومخطّطه

وسط الجنينه لمحتها وهىّ طايره فى الهوا

ناديتها ,بصّت تحتها .. قلتلها تيجى نلعب سوا؟

قالتلى طيب يااسمك إيه ..أنا هاستخبى وأختفى..

 فى أى مطرح ألتقيه .. وإن كنتى شاطره تعرفى

قلتلها طب يللا العبى ياأم جناحات ملوّنه

يللا ياحلوه جرّبى ,هتروحى فين منّى أنا؟

طارت وغابت فى الشجر.. وعند أشجار الليمون

غابت تمام عن النظر..  ولونها تاه بين الغصون

بصّيت بعينى ماشفتهاش .. من الشجر ماعرفتهاش

كان الورق ستر وغطا .. أنا قلت لأ, مابدّهاش!!

مدّيت إيديا للغصون وبسرعه هزّيتها قوى

لقيت جناح بألف لون بينفرد وينطوى

فضلت كتير متنطّطه وهىّ طايره مزأططه

أما فراشه زغنططه.. لابسه بلوزه منقطّه.. على جونلّه مخطّطه

 

رابط التحميل تانى

14 comments:

محمد أبو الفتوح said...

السلامو عليكو يا جميل
أول مره أزورك أنا .. دخلت عندك من اللينك اللى عند ساسو
صادق قوى انت .. أنا قريت كل حاجه .. صادق قوى و حقيقى و شكلك طيب
أنا بقى يا سيدى ما كنتش بحب الفوازير خالص .. أمى اللى كانت بتحبها .. الحاجه الوحيده اللى كنت بستمتع بيها فى الفوازير الرقص الشرقى .. و خصوصا إنه كان بيبقى بسرعه قوى و بلاقى قلبى بيرقص معاه
لما كبرت بقى عشقت شيريهان .. عارف من إيه ؟ من فيلم خلى بالك من عقلك و مسرحية سك على بناتك و شقاوة ( منا منا مناااااه)
أما نيللى فمش قوى بس ألحان فوازيرها كانت عبقريه و الغنوه اللى انت حاططها دى _ كلمات سيد حجاب على فكره_ ملهاش حل .. بجد ملهاش حل غير إن انت تحس ببراءة الطفوله فى مشاعرك لما الفرح بيكون فرح و بس و الحزن بيكون حزن و بس
مستنيك على مدونتى
أحلى سلااااااااااااام

saso said...

لو اعرف انك هتحطها ماكنتش دورت عليها يوم بحالة
:)
انا كنت بحب نيللي اكتر وانا صغيرة علشان شبة العرايس اللعب..بعدها كبرت حبه بقت شيريهان علشان بتتحرك اكتر ومش دلوعة اوي
بس لما يتعرض مسلسل مبروك جالك ولد بانسي كل حاجة واحب نيللي من اول وجديد
كان في فراشة من المسلسل دة وهي بتحاول تنيم الولد
تتر المسلسل بقي كان حكاية
الكلام والميلودي والعرايس بتاعة التيتر اللي بتتكلم مع نيللي كانت تجنن دي بقي دورت عليها كتير وملقيتهاش
:))
بدأت في كتاب ايه ؟

Leonardo said...

محمد أبو الفتوح

وعليكم السلام ياسى محمد :)
على فكره أنا زرت مدوّنتك كذا مرّه أصلا قبل كده بس لأنى عادة ماباعرفش أرد من غير ميكون فيه حاجه معيّنه أقولها , ماردّيتش !!
دى مشكلتى دايما مع الأعمال الأدبيه عموما ,ماأقدرش أردّ بأنى أقول كويّس بس أو ماعجبنيش بس .. باحس إن ده بيبقى مالوش معنى !
بابقى حاسس إن طالما واحد قعد وعصر مخّه وموهبته علشان يكتب حاجه مهما كان مستواها فالمفروض إنه يستاهل تعليق بكلام يستاهل مش مجرّد كلام مجامله أو انطباع !!
لازم أردّ وأقول حاجه تفيدك كمبدع , علشان كده لو ردّيت فى أى عمل أدبى غالبا بيبقى ردّى من قبيل خطأ نحوى معيّن لقيته أو حتّه مش مريّحانى أو مناقشة الموضوع لو العمل الأدبى ده مقال أو حتّى قصّه ... إلخ
ممكن أكون بابالغ شويّة بس دى مشكله فعلا عندى :(

وبرضه -طبعا- كنت جايب لنك مدوّنتك من عند ساسو ^_^

على فكره عجبنى نوع تعليقك فى حكاية "صادق وحقيقى" دى ... من نوع تعليقات الشعراء كده , بيبقى لهم كلام مختلف :)

على فكرة فيلم " امرأه على الطريق" بتاع زكى رستم ورشدى أباظة وهدى سلطان وبالذات مشهد المزاد لما كان عفش البيت وفيه الصندوق بتاع مرات زكى رستم أم حسنين وبييجى صابر فى آخر المشهد ينقذ الصندوق والعربيه ...
أهوه ده فيلم يستحق وصفك ده بعنف
فيلم صادق وحقيقى !!

وعلى روتانا الحوار بتاع عادل إمام..
العكس تماما بكل أسف :(
أنا باحب عادل إمام فعلا وشايف إنهم بيظلموه وهوّه بيظلم نفسه لما بيصوّر أى حاجه أو بيقول أى حاجه برّه أفلامه
فمابالك بقى لما بيقولها مع هالة سرحان , كارثه لأى حدّ بيحب فعلا عادل إمام..
سيبك , أنا مبسوط فعلا لزيارتك وأتمنى إنها تتكرر كتير :)


ساسو

أنا ماكنتش فاكر بصراحه الأغنيه من فيلم وللا مسلسل ,والمسلسل ده أنا ماشفتوش برضه !
لو فاكره كلمات أو حاجه من تتر المسلسل ابقى اكتبيها جايز الأغنيه تكون عندى أو حتى تقابلنى على إذاعة الأغانى فأسجّلها

وأنا دلوقتى فى نُص كتاب الغيطانى وخلّصت الكتاب بتاع ثقافة وفن وحكايات , إن شاء الله أبدأ فى بتاع جلال أمين النهارده برضه :)

شغف said...

من أكتر الحاجات اللي بتعجبني في البلوج هنا هيه الروابط اللي بتحطها لحاجات بتبقى نادرة ساعات ، و بيبقى الواحد محتاجها ساعات

و ده حصل معايا قبل كده و اتنططت م الفرح لما لاقيتك مرة حاطط لينك ل باولو كوليو --- لاني كنت ادور على حاجة ليه و مش لاقيه

نيللي أنا باعشقها في الفوازير أكتر من شريهان الصراحة
صحيح شريهان ليها ذكريات جبارة مع ألف ليلة و ليلة ، بس نيللي حركتها أخف و ألطف و بتحسسني بالرقي أكتر من شريهان بكتييييير

ده غير اني باحس ان الحركات بتبقى ذكية

أغنية الفراشة دي بقى نفسها من التحف الفنية اللي بجد

و اللي يقارن بين حاجة زي دي - المفروض أصلا انها معمولة للأطفال - و حاجات زي الأغاني و الأفلام اللي بتتعمل دلوقتي ، و تسرق لفظ " فيلم " ، " أغنية " أو " استعراض
يشوف مدى التخلف العقلي اللي الوضع وصله

saso said...

دورت عليها لحد ماتعبت ومالقيتهاش
:(
المهم التيتر كان رسوم متحركة اتنين ونيللي معاهم
هيا مكانش عندها ولاد وبعدين محمود عبدالعزيز سافر وجالها ولد يخبط عليها وعاوز بابا واضطرت تقعدة عندها لحد ما باباة يرجع وتبقي تتخانق معاة براحتها
كانوا بيقولولها
الرسوم:مبروووك مبرووووك
مبروك مبروك مبروك جالك ولد
نيللي:بجد طب احلفوا
الرسوم: نحلف باية ولية
نيللي: بابن هاخلفة
الرسوم:لا مش هتخلفية
نيللي خلفت من غير الم
الرسوم:طبعا ماهوا واد نبية
نيللي:وهيطلع ابن كم
الرسوم:ابن تسعة تشوفية
نيللي : مدد يا واد مدد
اعتقد انه عمار برضة
طبعا الكلام كده عبيط بس في وسط المسلسل كان حلو اوي اوي

عندي مفاجاة حلوة
رفعت هـنـــا حاجة اقدم من نيللي حبه

Leonardo said...

بقى لى 5 أيام تقريبا مش قادر أدخل نت !!
يادوب امبارح الصبح النت اتظبط وحطّيت ردّ على شغف فى بوست قبل كده, نزّلت بتاع فطوطه :) اللى رفعتها ساسو ولسـّه هاكتب ردّ هنا لقيت النت قطع تانى !
كانت مشكله ظريفه فى التوصيلات واتحلّت الحمدلله ...
المهم إنى كنت رادد هنا أو عايز أردّ هنا علشان أوعد شغف بمحاولة رفع المزيد من الحاجات النادره أو المتميّزه اللى عندى من باب حب المشاركة بقى مش من باب الكسل زى ماكنت باعمل
وأسأل ساسو سؤال بسيط ..
إنتى بتجيبى الحاجات دى منين ياماما ؟؟
فطّوطه يامفتريه ^_^ !!

saso said...

:)
أي خدمة يافندم..دة بقي
تيتر نهاية فطوطة
ودي حاجة بموت فيها بجد مستنياك تسمعها صغنتتة اوي بس حلوة
البيانولا

Leonardo said...

مش دى اللى كان بيغنّيها فى مسرحية ريا وسكينه ؟
وعلى نفس اللحن كانت أغنية فيلم الآباء الصغار بتاع دريد لحام ,مش كده؟
آهى دى أغنيه الواحد بيتمنى لو تطول تبقى نُص ساعه وللا حاجه مش دقيقه !!
فكّرتنى بالحتّه دى
من الفيلم بتاع حمّص وحلاوه
يادوب حاجه بتاع 30 ثانيه كده وللا حاجه بس على خلاف البيانولا بتاع مدبولى اللى اللحن فيها هو الأبرز كانت قفلة الأغنية الصغيّرة اللى فى حمّص وحلاوة هىّ اللى عجبتنى جدا

ميرسى للمرة الكتير ياساسو :)

saso said...

تمام هيا يا جميل..علي نفس اللحن في اغاني كتير علشان هيا حتة تراثية صغيرة كده..اة يا جميل يا مسليني اسمها
حتي كان في اعلان حلو اوي معمول عليها

ثانية واحدة لو ليك في المربعات والحكي الشعبي ..اسمع
المربعات ديهيا مش الفظيعة بس مختلفة عن اي حكي تاني وبقيت بحبها اوي

Leonardo said...

ساسو ..

عندك حاجه لياسين التهامى ؟؟

أنا حاسس إن ربّنا هيكرمنى على إيديكى وألاقى له حاجه أخيرا علشان من ساعة ماسمعته فى تتر برنامج إبراهيم عيسى اللى كان بيقدّمه على دريم وأنا مش قادر ألاقى له أى حاجه خالص فى أى حتّه :(

ربّنا يجعل فى وشّك القبو -القبول يعنى- وألاقيه عندك , يارب :)

saso said...

يا سلااااام..بتتكلم بجد
امال ليه صحابي محسسينني اني باسمع حاجات غريبة طب في حد قال
ان أذنب القلب فالأشواق لا عجب
وانما العجب ان احيا بقلب خلي

وان رضيت لعذري ان يحيا
بلا حياة واأسفاة علي عذري وحالي
كـدة تهامي بقي قول اي حاجة وانا اجيبهالك -ان شاء الله-لقيت دي مرفوعة جاهزة جبتها ..عندي 4 حاجات تاني اعتقد وعندي فيديو كان علي التي في سانك في مكان ما علي الكومبيوتر
المهم اسمع دي وقوللي رأيك

Leonardo said...

بجد ياساسو , بتجيبى الحاجات دى منين ؟
أنا تعبت فعلا من البحث عن ياسين التهامى ومالقتش أى حاجه ليه ,لقيتيه فين بالظبط؟
أنالسّه كنت قارى مقال بخصوصه فى كتاب جمال الغيطانى شوّقنى له أكتر وأكتر
مستنى من عندك أى حاجه له وبالذات لو كان تتر البرنامج بتاع إبراهيم عيسى

ميرسى المرّه دى لوحدها مش كفايه
ربّنا يخلّيكى للغلابه اللى زينا ياساسو :)

saso said...

Leonardo
بجيب الحاجات دي من فين
طيب هابقي اقولك علي حاجة حاجة

بالنسبة لياسين مثلا له صفحة لوحدة بس للأسف باظت انا نقلت اللي عليها قبل ماتبوظ مش فاكرة اسمها بالظبط بس اعتقد انها لسة مش موجودة

الحاجات اللي عندي حاضر بس الكومبيوتر يفوق من الغيبوبة -غالبا النهاردة- وابطل سرقة وقت في الشغل علشان اشوفك كتبت ايه وانا احطهملك علي طول ..لسه الفيديو عاوز يتصلح علشان مش بيشتغل معرفش ليه واحطة ليك
تمام كده؟
:)

Anonymous said...

الفراشة و اغاني مسلسل مبرك جالك ولد اشعار سيد حجاب و الحان عمار الشيريعي