Thursday, December 21, 2006

عسى أن تكون بداية

فى إطار المعركة المستمرة بينى وبين عوارض الاكتئاب قررت اليوم أن أواظب على الكتابة هنا بشكل يومى مهما حدث -فيما عدا انقطاع الكهرباء أو النت بالطبع- حتى وإن لم يكن هناك ماأكتبه ..

من الطبيعى أن هذا الإجراء لن يضفى على المدونة الكثير من االثراء نظرا لأن عدد البوستات سيكون فى الليمون على حساب المضمون , لكن هذه ليست مشكلة فلاأعتقد أن هناك مضمونا لهذه المدوّنة أصلا :)

دى بس بتاعه كده بافضفض فيها لأن الكسل بيمنعنى إنى أفضفض بالورقة والقلم زى زمان , وظروف الدنيا منعتنى من الفضفضة باللسان ... ده من الآخر دور البتاعه دى

صحيح إن فيه ناس بتيجى وبتطل على اللى أنا باكتبه وصحيح إن أغلب الناس دول بييجوا المدوّنة علشان أغنية أميرة بتاع ياشمس غيبى :) بس فيه ناس -ماأعرفش ليه الحقيقة- بتيجى هنا علشان تقرأ

لما لفيت النهاردة كده فى شوية مدونات من اللى ساسو حاطّاهم فى المدونة بتاعتها زى مدونات قلم جاف أو مدونة عايزة تتجوز اتبسطت فعلا وكنت فى منتهى النشوة

قلم جاف فى مدوناته الثلاثة بيناقش قضايا مهمة جدا جدا وبأسلوب ممتاز وروح الدعابة عنده بتخفف من قسوة القضايا اللى بيناقشها , وبرايد دمها شربات .. ماتقدرش تمسك نفسك من الضحك من خفة دمها

الاتنين دول بالذات كنت معاهم فى ساعة الاكتئاب التى تسبق الفجر

تخيّلت نفسى وأنا باتصفّح مدونتى دى بقى لو كان بيكتبها حد تانى غيرى , كنت هادخلها ؟

أيوه , هادخل أنزل الأغنيتين وممكن قصيدة تشدنى , أما الفضفضة دى فكلام مالوش لازمة ومايهمش غير صاحبه !

انبسطت من النتيجة دى جدا ^_^

عز الطلب , صحيح أنا نفسى أكتب زى الناس دى ويبقى دمى خفيف وأسلوبى متماسك زيّهم بس فى المرحلة الحالية أنا راضى بإن المدونة دى تبقى سمك لبن تمر هندى كده

أنا كده دلوقتى

اكتئاب على سياسه على تفاهة على سخط على كتب على أفلام وأغانى على طب على حالة من معاناة الزحام والخنقة اللى فى كل حاجه دلوقتى وطبعا على شوية صور !

ويهمنى إن المدونة دى تبقى صورة طبق الأصل منى , ده هدفى

أحاول أندمج بيها مع ناس تانية , أعالج بيها أمراضى النفسيه ,أسجل بيها حياتى أو فترة منها وطبعا حاجه أفضفض فيها كل ماأبقى زهقان

..........

مش عارف بصراحه إيه كل اللى أنا كتبته فوق ده وإذا كان الكلام متماسك وللا لأ ,لأنى مانمتش بقى لى يومين بس المهم إنى قلت أهم نقطة وهى قرارى بالتدوين يوميا لأى حاجه فى أى حاجه بدافع العلاج ومقاومة الاكتئاب مع شويّة طراطيش كلام مالهمش لازمه كالعادة

غالبا هابقى أتكلم فى كل اللى اتكلّمت فيه ده تانى , بس هاسيب اللخبطة اللى فوق دى برضه ومش هاحذفها - غالبا برضه كنوع من العلاج والمواجهة-

ولنبدأ ...

6 comments:

saso said...

البتاعة دي ليها فوايد كتير اوي..تصور اول حاجة عملتها بعد م الكومبيوتر خرج من الانعاش اني فتحت البلوج..قد كده بقي مهم عندي حاجة اعلمها كل يوم
كل يوم دي مبتنطبقش عندي علي اي حاجة..دة انا مش باكل كل يوم افتح البلوج..وطبعا صفحة قلم جاف كانت تاني صفحة افتحها
:)
ما شاء الله عليه بجد الحاجات اللي بيكتبها علي قد ماهي حلوة علي قد ماهي بسيطة وماتزهقش
المهم انا جيت عندك صدفة في سيرش بس من يومها تقريبا وانا هنا كل يوم او اتنين ليه؟ يمكن علشان كلامك قريب اوقات بسيط اوقات مهم جدا ودايما بيشد اني اقراة للاخر
الفضفضة ماتهمش غير صاحبها..عارف اني تقريبا اكتر حاجات بتتقري لما اكتب فضفضة..يمكن لانها اصدق مش مصنوعة احلي اسهل المهم انها اكتر اللي بيتقري والأهم انها بتبسطك لما تشوفها بتبسطك بتستغرب المهم انها موجودة

saso said...

حبة جد بقي نكمل حاجات ياسي التهامي ولا نجيب حاجة تانية؟
اديواحدةواديالتانيةوهناالثالثة اديالرابعة
دي بقي اللي مستنية اوصلها احلي حاجة بحبها منةطلع البدر علينا
انا مش عارفة طعا انهي اللي كانت علي برنامج ابراهيم عيسي لو مش في دول قوللي ارفعهالك ان شاء الله
:)

vision said...

شوووووووووووووف الرااااااااااااااجل

بتلقح عليا بالكلاام بتقول اغلب الناس بتيجى عالشان اغنية يا شمس غيبى ؟؟؟؟؟
احب اوضحللك حاجه انا اصلااااااا مكنتش اعرف ان فى حاجه اسمها Blog
ولما كنت بدور عالأغنيه لقيتك عالجوجل وعجبتىن الفكره وعملت بلوج وقولتللك انى باجى موقعك من زمان لكن مكنتش بعرف اعلق على المواضيع لأنو كان معلق جامد لأن ىكنت فى صفحه قديمه... ولفت نظرى مواضيعك اكتر من الأغانى بحس ليك اسلوب بسيط وغير كده زوقك جميل ولو كنت باجى عالشان الأغانى وبس كان زمانى حملتها من غير ما حضرتك تحس وزمن غير ما اعلق اصلاا ولا اعبر عن رأيىى فالقلم بتاعك ..........بأه انا جايه عالشان الأغنيه ؟؟؟ طب مصحيح انا جيت عالشان الأغنيه

Leonardo said...

على فكرة أنا فىّ حاجه مش ظريفة وهى إنها لما بابقى باتكلم براحتى باقول كل حاجه على اعتبار إنى فاهم كويس أنا باقول إيه وليه
من المعتاد إن الواحد وهو بيتكلم بقول الأفكار النهائيه أو أفكاره اللى بيعتنقها أو الخلاصة , يعنى بيجيب م الآخر ...
أنا بقى باقول كل اللى فى دماغى, كل اللى بافكّر فيه فى سبيل وصولى للفكره النهائيه ..
طبعا بيبقى كلامى مليان حاجات غريبه وأفكار -أحيانا- متعارضه أو مش كامله على اعتبار إنى باكلّم نفسى ...
ماعلينا ..
المهم إنى عايز أوضّح نقطة بخصوص البلوج
أنا مش مصدّق دلوقتى إن فيه -أساسا- ناس بتزور البلوج ده
فمابالك لما تبقى ناس محترمة , لأ وكمان بتتابع باستمرار :)
النقطة دى لوحدها رغم إنى مش مقتنع أبدا بيها زى ماقلت بس مخليانى راضى جدا جدا بالبلوج ده
صحيح إنى عارف إنه لسه له كتير على مايبقى زى البلوج بتاعك ياساسو مثلا أو زى واحد من بتوع قلم جاف بس مش مضايقنى أو مسبب لى قلق
على العكس تماما ...
بس أنا دايما برضه بافكّر فى فكرة البلوج نفسها ..
إنى أكتب للناس
دى مش مذكراتى اللى فى درج مكتبى واللى مش ممكن حدّ يقرأها بدون إذنى
أنا باكتب وعارف إن الكلام ده فيه ناس هتقرأه
سيبك من البوستات اللى بارفع فيها حاجات أو باكتب قصائد أو أغانى , دىبتبقى بدافع الكسل أكتر منها أى حاجه تانيه , حاجه كده على سبيل التواجد ..
لما باتكلم مع نفسى أو عن نفسى هنا بابقى مدرك طبعا إن فيه ناس هتقرأ ومن الطبيعى إن الواحدمابيكشفش عن نفسه بسهولة
ده بيروح لدكتور نفسانى يدفع له الشىء الفلانى أولا وبعدين يقعد يلف ويدور على الدكتور لحد مالدكتور يزنقه فى كورنر ويواجهه باللى بيحاول يداريه عن نفسه أولا وعن الناس ثانيا
أنا بقى قلت أحاول أستكشف نفسى وأواجهها هنا
وبدل مايبقى البلوج ذو منفعة عامة زى بتاع قلم جاف , يكون ذى منفعة خاصة بىّ أنا لوحدى على الأقل فى المرحلة الحالية
للأسف أعتقد إن لسّه كلامى مش مترابط قوى !!
عموما دى نفطه من اللى باحاول أعالجها بالكتابة هنا
أنا بقى لى حوالى 8 أو 9 سنين بعيد عن الكتابة أو محاولة عرض أفكارى بصورة منظمة , فلابأس بقليل من التدريب ^_^


ساسو

حمدالله على سلامة الكمبيوتر ياماما وربنا يجعلها آخر التهنيجات :)
كانت المشكلة فيه إيه المرّه دى ؟ وللا هى مشكلة واحده مزمنه ؟

أما عن البلوج فسبب من الأسباب اللى بتخلينى أكون مبسوط بالبلوج ده إنك من زواره الدائمين
رغم إنى -فعلا- مش قادر أستوعب ليه
بس مش مهم بقى السبب أو الاستيعاب
كثير من الفهم قد يضرّ :)

أما عن الفضفضة وكونها أكثر حاجة بتتقرى فأنا متأكد إن 90% على الأقل من زوارها بيدخلوا بدافع الفضول أو حب النميمه :)
ال10% الباقيين ممكن يكونوا بسبب الدهشة من إن مش بيكونوا لوحدهم اللى بيفكّروا كده أو بتيجى فى دماغهم الأفكار دى أو الدوافع دى
حكاية إننا فى العصر الهباب ده غالبا بنكون جزر منعزلة , ماحدّش بيعبّر عن نفسه بصراحة أو بوضوح
كل الشباب مع بعض بيهرّجوا أو يمثّلوا أو بيدخلوا فى مود واحد مع بعض , لكن بيبقى صعب فعلا إنك تختلف أو مجرّد بس تقف مكانك ماتمشيش ورا المجموع
بيبقى صعب إنك تكون نفسك فعلا
تبقى النتيجة إنك تفضل جوّه نفسك وكل واحد بيفضل جوه نفسه فمابتلاحظش إنك مش لوحدك اللى بتفكّر فى فكرة معينه أو بطريقه معينه فبتبقى دهشة مفرحه لما واحد يفتح نفسه قدّامك فتبص تلاقى إننا كلنا بنى آدمين وإنك مش لوحدك
امممم
أو ممكن أكون أنا لوحدى اللى كده , الله أعلم

طبعا متشكر كتير قوى جدا خالص على ياسين التهامى :)
وطبعا مافيهمش تتر البرنامج اللى كان مقطوعه صغيّره كده بدون موسيقى تقريبا
عموما أول ماأفتكر الكلمات أو جزء منها هابقى أكتبهالك جايز تكون عندك
أما عن الرفع ياستى فركّزى إنتى بس فى تلعبوا معانا علشان تكملى جوابات حراجى القط هناك وربنا يعينك على المجهود :)


Camera_girl

يابنتى مابالقّحش كلام والله :)
شوفى البلوج كده هتلاقى إن 90% من الناس جم هنا فى عملية بحث عن أميرة مش إنتى بس !
ده غير إن أغنية أميرة هى الأكثر تحميلا بين كل الملفات اللى رفعتها
وده مش مضايقنى خالص ,بالعكس عايز أرفع باقى الألبوم علشان كل الناس اللى مش لاقيه حاجه لأميرة
وختى لو فيه ناس بتدخل تحمّل الأغنيه وتمشى , مافيش مشكلة
أنا عن نفسى باعمل كده فى بلوجات كتيره !!
حتى البلوجات اللى باتابعها بانتظام , فين وفين على ماأكتب كومنت واحد وممكن ماأكتبش أى كومنت رغم إنى باكون جبت المدوّنة من أولها لآخرها
عادى يعنى والله ^_^

كفاية بس إنك نوّرتينا هنا :)
وكدليل على كلامى , أنا دخلت مدوّنتك ولقيتها جميله فعلا ,بالذات اختياراتك فى الصور ..
ورغم كده ماكتبتش ولا كومنت لسـّه !
ورغم إنى باحسد أكتب بالرصاص على التعليق ده بس برضه مش هاقدر أكتب زيّه كده
رغم إن التعليقات دى بتبقى مشجّعه ومطلوبة أحيانا بس ماباحبهاش, باحس إنها زى شكرااااا استمرررررررر
ومشكووووووووووور فى المنتديات
صحيح إن دى مختلفه فى إنها بجد مش اى كلام زى بتاع المنتديات , بس أهوه
ربنا يكرمنى وأقدر أعالج النقطه دى فيّا
المهم إن زى ماقلتلك
أنا مبسوط إنى أعرف إنك من زوّارى حتى لو ماكتبتيش أى كومنت , حتى لو جيتى تشوفى الأغانى وتحمّليها بس :)

vision said...

تعالج النقطه دى فيك ايه بس انت؟؟

عندك حق جدااااااا فعلاااااااا انا لما بكتب ببكون فى انتظار رد فعل انك تنقدنى او تناقشنى تقولى ايه الى عجبك والى معجبكش مش مشكور وده الى هحاول اعملو اعذرنى انا لسه طالبه وبدرس فى كلية الحرووووق (الحقوق) وانا فى موسم امتحانات ولماباخد ريست بحاول ادخل واقعد فى وسطيكو شويه لكن بمجرد ما يكون فى ايدى وقت هتلااقينى عاملااللك صداع ووش لحد ما هخليك تطردنى بره خد وقتك يا ضانايا ووقت ما تحس انك عايز تكتب عندى اى تعليق المدونه مفتوحه هتنورها والله

vision said...

نسييييييييييييت اقوللك انك طالما قولت عسى تكون بدايه يبأه هى بدايه فعلاا ركز انت بس بتقول انك متشتت ولا متشتت ولا حاجه انت زى الفل لكن معرفش ليه مش واثق من عقليتك يعنى اشمعنى بتحترم الناس الى حواليك لما بيقولو اى كلاام وبتاخد الى يعجبك منو انت مشاء الله عليك كويس يا ابنى مخك سليم وبتفكر بشكل سليم بس انت ركز شويه وشوف انت عايز ايه بلااش انت عايز ايه اسهلهاللك شوف النااااااااس الى بتدخل البلوج بتاعك ده تفتكر عاوزين ايه سيبك من االى بينزلو الأغانى والى بتقول تسعين فالميه ركز عالعشره الى داخلين يطولوا على قلمك شوف بيطلو عليه ليه اكيد بيديهم حاجه عالشان كده كل شويه يدخلو ويطلو ويشوفو كتبت ايه ...اكتب اكتب اكتب