Monday, January 29, 2007

ومازال الأخ مستمرا

 

 

 كان فيه شريط سمعته زمان للشيخ محمد حسين يعقوب عن حكم الغناء ..

بغض النظر عن اللف والدوران اللى كان فى الشريط وأسلوب التلبيسات والخلط علشان يطلع فى الآخر إن الغناء حرام والموسيقى حرام- حتى ضرب الدفوف الذى أجازه بعض القائلين بحرمة الموسيقى حرّمه سيدنا الشيخ أيضا - فقد ذكر ضمن ماذكر حادثة شاب كان يقود سيارته وهو مخمور ومحشش -لاأذكر إن كان قد قال أنه كان مصطحبا فتاه معه فى السيارة أم لا- ويسمع أغانى فى كاسيت السيارة

ولما عمل حادثه وراحوا يغسلوه بقى علشان يندفن لقوه اتمسخ قرد - أو خنزير مش فاكر - وده ليه ؟

طبعا علشان كان بيسمع أغانى !!

سيبك من أم البلاوى دى كلها اللى كان بيعملها , عادى  .. شاب وبيروّش !!

إنما الأغانى ؟؟ .. دى هىّ اللى مسخته قرد

 

ومره تانيه كان خطيب جامعنا المره دى ذكر حادثه برضه رواها له أحد الثقات عن فتاة هاجمت القرآن أو رب العزّة فماتت لفورها - كافرة بالطبع- وآ خر .. وآخر ..

 

إنما بصراحه ماحدش أبدا وصل للى قاله الشيخ عبده اللى فوق ده ..

آل إيه ؟ .. الشباب ياعينى بعد ماماتوا لسّه بيغنوا وقلوبهم متعلقه بالأغنيه الفاجرة !!

طب إزاى وحياة أبوك ياسيدنا الشيخ ؟ كانوا بيرقصوا وهم أموات كمان

ياسلام صحيح ياشيخ !

لأ وإيه , لازم مجموعة شباب تانيين ملتزمين بقى المره دى يعملوا حادثه ويروحلهم نفس الراجل اللى شغال فى البوليس ده علشان يلاقيهم بيقرؤوا القرآن بقى المره دى , بس بعد ما ماتوا برضه !

صدقت والله ياسيدنا الشيخ

من لم يتعظ بعينيه فإنه لا يتعظ بأذنيه !!!

؟؟؟

كلامك كله حكم والله ياسيدنا الشيخ

 

لأ والحكاية التانيه دى أدهى وأمر 

آل إيه؟ .. أنا هاموت بكره الضهر

 هوّه مش ربنا سبحانه وتعالى برضه قال

" وماتدرى نفس ماذا تكسب غدا * وماتدرى نفس بأى أرض تموت "

صدق الله العظيم

يبقى الأخ ده عرف ميعاد ومكان موته إزاى ياسيدنا الشيخ ؟

لأ وبتأكد إن الحكايه دى حدثت قبل مائتى عام ..

 

عيب عليك وعلى اللى مشغلينك بقى ياشيخ

3 comments:

saso said...

قبل كل محاضرة علي أساس اننا في الكلية زنادقة لحين اثبات العكس..كان بيدخل بتوع التيار يقرأوا قرآن طيب والله عملوا فينا خير ويقولولنا شوية حكم من نوعية شرايط الميكروهات بتاعه هتروحوا النار هتروحوا النار مفيش فايدة

مرة بقي كانت نص ساعة عن نغمات الموبايل أيامها -الايام السعيدة-كانت التونز مزيكا ولسه مفيش اغاني اصلا سنة98وكده..نص ساعة عن ان المزيكا دي حرام مفهمتش لحد النهاردة ليه بس ماعلينا

زاد بقي الفرق الملتزمة تعبير التزام ده اصلا بيحسسسني بالقلق والدٌف كمان قالوا انه حرام؟
الحاجات اللي انت كتبتها اكتر من اللي سمعتة كمان ايه ده هوا الموضوع باظ اوي كده؟

عارف الحكايات دي لما بتسمعها من حد غير عالم بتبقي مش مرعبة كده لكن لما يبقي ده تفكير علماء ومنهم أزهريين نبقي بجد في مصيبة
:(

Leonardo said...

كله بسبب المصيبه اللى قاعد فى عابدين ده واللى زيّه
من مصلحة رئيسنا المبجل انتشار التخاريف دى وإن الناس تبقى جاهله أكتر وأكتر لأنهم لو فهموا وللا عرفوا هيطالبوا بحقوقهم
لازم الدين يبقى هو الدقن والنقاب والجلابيه مش العدل والحق ورفع الظلم عن العباد
لازم الخطيب يأمر بطاعة ولى الأمر مادام يقيم الصلاة مهما كان ظالم أو مفترى على الشعب
طالما مسلم فى البطاقه خلاص !
لازم نتخانق مع بعض وننقسم لإخوان وسلف وجهاد و .. و.. علشان لو اتحدنا
هيمشى هوّه واللى حواليه

مسألة بقاء مش أكتر
لازم الجاهل والفاسد والأحمق يكونوا ماسكين زمام أمورنا فى كل المجالات علشان نفضل دايما جهلة وغوغائيين وهمج
علشان هوّه يفضل ماسك البلد ..

saso said...

عندك حق ..بس احنا عندنا استعداد فطري للتخلف ..وحساسية لكل مايتمسح في الدين كانة ممنوع من النقاش او ابداء الراي
قوم اي مناقشة وهات سيرة الاخوان مثلا بما انهم التيار الديني الوحيد في البرلمان يووووة والله لو قالوا ايه هيدافعوا عنهم

ناقش اي محاضرة دينية وبالذات ايام حسان وجبريل يوووووة هيتحجر علي حقك في التفكير -كمرحلة اعلي من الحجر علي ابداء الراي- الغلط مننا برضة
مصلحتة طبعا ومصلحة اي حاكم ..الله يرحمك يا ماركس ..برضة الراجل مكانش قصدة كل اللي حصل لما قال افيون الشعوب
over تقريبا الشعوب كلها
فهموها ايه الحاد مطلق، وتدين مطلق ..وفي الحالتين تشنج

عن دعاء الإمام ماتقلقش محدش بيقول آمين في الجزء ده من الدعاء

بي اس :الراجل مش بييجي عابدين كتير ماتظلموش ..نادر لما الشارع يقف تلات ساعات ونص والعساكر يلعبوا تماثيل واربع ايديا وابص في السقف والحاجات دي

ممم المعرض كان حلو النهاردة؟